Saturday, September 22, 2007

Dimanakah rakan-rakanku??


Pening kepala hari ini untuk memikirkan menu untuk berbuka puasa. Ditambah pula dengan kemalasan untuk memasak dan tiada siapa dirumah untuk berbuka bersama. Tiba-tiba terdengar suatu berita ada iftar free di Malaysian Hall. Seolah-olah orang yang mengantuk disorongkan bantal, terus untuk menerima jemputan rakan. Belum pernah lagi menjejakkan kaki disana sejak tiba dari Malaysia dan perasaan "excited" itu sedikit terasa. Agak ramai juga kelibat orang Melayu yang hadir disana.


Selepas solat Maghrib dan makan memang tidak berniat untuk menunggu lebih lama disitu kerana ingin mengejar sembahyang terawih di Musolla Frank Tate. Kehadiran Ramadhan di bumi Melbourne sungguh bermakna bagi diri ini kerana sembahyang tarawih disini diimamkan oleh seorang Hafiz. Sebelum ini pun di Malaysia memang susah ingin berjumpa dengan masjid yang diimamkan oleh seorang Hafiz. Tidak silap di masjid negara pun diimport Hafiz dari luar. Tetapi ramadhan disini memang bagai suatu rahmat apabila seorang Hafiz sanggup datang dari jauh ke tempat berhampiran dengan tempat tinggal kita.

Suatu pengorbanan yang dilakukan oleh beliau kerana menyedari bahawa Musolla Frank Tate ini kebanyakan dihuni oleh pemuda-pemuda Islam yang gagah perkasa. Tidak bisa pemuda-pemuda yang gagah bakal merungut jika disuruh berdiri selama satu jam. Tetapi malangnya, suasana seperti yang diharapkan tidak menjadi kenyataan. dan semakin hari bilangan pemuda-pemuda yang menghadirkan diri semakin berkurangan. Kemanakah perginya mereka semua?? dan saya tadi dihantar mesej oleh seorang rakan yang mengatakan:

"Tolong ajak orang rakan lain datang Frank Tate. Sikit sangat ni. Kesian imam tu nanti."

Terdetik dihati ini untuk membuat perbandingan bilangan pemuda yang menghadiri jamuan iftar di Malaysian Hall tadi dengan bilangan pemuda yang menghadiri solat terawih di Frank Tate. Agaknya adalah dalam 7 kali ganda bezanya. Aduss...

Dimanakah pertimbangan kita untuk berdampingan dengan seorang Hafiz yang dijanjikan syurga oleh Allah dan diberi 10 lagi tiket percuma untuk membawa ahli keluarga ke syurga??


Jadi, tatkala bulan yang berkat ini marilah kita sama-sama melipat-gandakan amalan kita kepada Allah kerana kita tahu ganjaran setiap amalan wajib akan digandakan 70 kali ganda dan amalan sunat adalah sama dengan amalan wajib. Marilah kita bermujahadah terhadap diri sendiri untuk mengurangkan percakapan dan menumpukan lebih perhatian kepada ibadah. Hadirkan sama hati ketika melakukan ibadah terutamanya ketika solat kerana ia dapat membentuk jiwa yang betul-betul ikhlas kepada Allah. InsyaAllah..

Mari ramai-ramai ke Frank Tate...

No comments: